Mens |
- Functioneert onjuist
- Niet aanwezig
- Niet in dienst
|
Wegvallen: - Voorzienbaar (ontslag, vakantie) - Onvoorzienbaar (ziekten, overlijden, ongeval, staking) |
|
Onopzettelijk foutief handelen: - Onkunde, slordigheid - Foutieve procedures - Complexe foutgevoelige bediening - Onzorgvuldige omgang met wachtwoorden - Onvoldoende kennis/training |
|
Opzettelijk foutief handelen: - Niet werken volgens voorschriften/procedures - Fraude/diefstal/lekken van informatie - Ongeautoriseerde toegang met account van medewerker met hogere autorisaties |
|
|
|
Apparatuur |
- Functioneert onjuist
- Stoort
- Gaat verloren of raakt ernstig beschadigd
|
Spontaan technisch falen: - Veroudering/slijtage - Storing - Ontwerp/fabricage/installatie/onderhoudsfouten |
|
Technisch falen door externe invloeden: - Stroomuitval - Slechte klimaatbeheersing - Nalatig onderhoud door schoonmaak - Natuurgeweld - Diefstal/schade |
|
Menselijk handelen/falen: - Installatiefout - Verkeerde instellingen - Bedieningsfouten - Opzettelijke aanpassingen/sabotage - Beschadiging/vernieling - Verlies/diefstal (onder andere. verlies USB-sticks of andere gegevensdrager) - Verwijdering van onderdelen waardoor storingen ontstaan |
|
|
|
Programmatuur |
- Functioneert onjuist
- Loopt vast of vertraagde uitvoering
- Gaat verloren of raakt ernstig
|
Nalatig menselijk handelen: - Ontwerp-, programmeer-, invoering, beheer/onderhoudsfouten - Introductie van virus en dergelijke. door gebruik van niet gescreende programma's - Gebruik van de verkeerde versie van programmatuur - Slechte documentatie |
|
Onopzettelijk menselijk handelen: - Fouten door niet juist volgen van procedures - Installatie van malware en virussen door gebruik van onjuiste autorisaties |
|
Opzettelijk menselijk handelen: - Manipulatie voor of na ingebruikname - (Ongeautoriseerde) functieverandering en/of toevoeging - Installatie van virussen, Trojaanse paarden en dergelijke - Kapen van autorisaties van collega's - Illegaal kopiëren van programmatuur - Oneigenlijk gebruik of privégebruik van bedrijfsprogrammatuur |
|
Technische fouten/mankementen: - Fouten in code programmatuur die de werking verstoren - Achterdeuren in programmatuur voor (onbevoegde) toegang - Bugs/fouten in code die tot exploits kunnen leiden |
|
Organisatorische fouten: - Leverancier gaat failliet - Geen goede afspraken met leverancier |
|
|
|
Gegevens |
- Worden onterecht ontsloten
- Zijn tijdelijk ontoegankelijk
- Gaan verloren
|
Via gegevensdragers (CD/DVD/USB-sticks/Harddisk/Back-ups/mobiele apparaten): - Diefstal/zoekraken/lekken - Beschadiging door verkeerde behandeling - Niet overeenkomende bestandformaten - Foutieve of geen versleuteling - Foutieve of vervalste |
|
Via Cloud voorzieningen: - Ongeautoriseerde toegang door onbevoegden (hackers/hosters) - Ongeautoriseerde wijziging of verwijdering van gegevens |
|
Via apparatuur: - Fysieke schrijf- of leesfouten - Onvoldoende toegangsbeperking tot apparatuur - Fouten in interne geheugens - Aftappen van gegevens |
|
Via programmatuur: - Foutieve of gemanipuleerde programmatuur - Doorwerking van virussen/malware - Afbreken van verwerking |
|
Via personen: - (On)opzettelijke foutieve gegevensinvoer, -verandering of –verwijdering van data - Onbevoegde toegang door onbevoegden - Onbevoegd kopiëren van gegevens - Meekijken over de schouder door onbevoegden - Onzorgvuldige vernietiging - Niet toepassen clear screen/clear desk - Aftappen (draadloos) netwerk door onbevoegden (telewerk situaties) - Oneigenlijk gebruik van autorisaties - Toegang verschaffen tot gegevens door middel van identiteitsfraude of social engineering |
|
|
|
Organisatie |
- Werkt niet volgens vastgestelde uitgangspunten
- Reorganiseert
- Fuseert of wordt opgeheven
|
Gebruikersorganisatie: - Mismanagement - Gebrekkige toedeling taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden - Onduidelijke of ontbrekende gedragscodes - Afwezige, verouderde of onduidelijke handboeken /systeemdocumentatie / werkprocedures - Onvoldoende interne controle - Onvoldoende toetsing op richtlijnen - Onvoldoende of geen contractbeheer - Ontbrekende of onduidelijke SLA’s - Gebrekkige doel/middelen beheersing |
|
Beheerorganisatie: - Gebrekkig beleid betreffende beheer - Onvoldoende kennis of capaciteit - Onvoldoende kwaliteitsborging - Onvoldoende beheer van systemen en middelen |
|
Ontwikkelingsorganisatie: - Slecht projectmanagement - Niet volgen van projectenkalender of PPM - Geen ontwikkelrichtlijnen en/of – procedures - Er worden geen methoden/technieken gebruikt - Gebrek aan planmatig werken |
|
|
|
Omgeving |
- Is toegankelijk voor ongeautoriseerden
- Is beschadigd
- Is verwoest of ernstig beschadigd
|
Huisvesting: - Ongeautoriseerde toegang tot gebouw(en) - Diefstal op werkplekken - Gebreken in ruimtes, waardoor kans op insluiping/inbraak - Onvoldoende fysieke voorzieningen om te vluchten of in te grijpen tijdens geweldsdreigingen/conflicten met klanten |
|
Nutsvoorzieningen: - Uitval van elektriciteit, water, telefoon - Wateroverlast door lekkage, bluswater - Uitval van licht-, klimaat- en,sprinklerinstallatie |
|
Buitengebeuren: - Natuurgeweld (overstroming, blikseminslag, storm, aardbeving et cetera) - Overig geweld (oorlog, terrorisme, brandstichting, inbraak, neerstortend vliegtuig) - Blokkade/staking - Onveilige, geblokkeerde, vluchtwegen bij brand |
|
|
|
Diensten |
- Worden niet volgens afspraak geleverd
- Tijdelijk niet te leveren
- Definitief niet meer te leveren
|
Diensten worden niet conform afspraak geleverd: - Slecht opgeleid personeel - Groot personeelsverloop - Onvoldoende capaciteit in personeel - Valse verklaringen over certificeringen - Onvoldoende of geen kwaliteitsborging - Personeel voldoet niet aan eisen zoals een geldige VOG en getekende geheimhoudingsverklaringen - Voert wanbeheer, slordigheden in beheersactiviteiten, - Werkt niet conform ITIL of BiSL principes - Maakt misbruik van toevertrouwde gegevens, applicaties en documentatie - Houdt zich niet aan functiescheiding - Maakt gebruik van te zware autorisatie, niet functie gebonden |
|
Diensten dienstverlener tijdelijk niet beschikbaar: - Levert diensten niet conform overeenkomst - Onderbreking dienstverlening door overname dienstverlener - Kan diensten tijdelijk niet uitvoeren door zaken buiten de eigen controle (stakingen en dergelijke) - Past verkeerde prioriteiten toe in klantbejegening - Levert onvoldoende capaciteit voor een goede dienstverlening |
|
Diensten dienstverlener definitief niet meer te leveren: - Een dienstverlener gaat failliet - Opzegging diensten door dienstverlener |